Arabeska – co to jest? Definicja i przykłady użycia
Słowo arabeska jest bardzo wieloznaczne. Możemy je spotkać w przeróżnych dziedzinach życia. Sztuka, muzyka, taniec, literatura, a nawet kulinaria. Jak widać, mamy tutaj cały wachlarz dziedzin, w których to jedno słowo znajduje zastosowanie. Co nazywamy arabeską? Odpowiedź znajdziecie w treści poniższego artykułu.
Arabeska – co to jest? Definicja słowa
1Arabeską nazywamy delikatny ornament przybierający formę symetrycznego układu przeplatających się stylizowanych motywów roślinnych lub geometrycznych, czasem uzupełnianych dodatkowymi elementami, np. uzbrojenia, owoców, ludzkich postaci. Arabeska wywodzi się ze starożytnej sztuki grecko-rzymskiej, ale popularność zyskała w sztuce krajów islamskich, gdzie trafiła właśnie z Europy w czasach muzułmańskich podbojów.
2W muzyce mianem arabeski określa się krótki instrumentalny utwór muzyczny o charakterze miniatury instrumentalnej, posiadający subtelne brzmienie, wzbogacone licznymi ozdobnikami z elementami kolorystycznymi (łączenie dźwięków lub zestawianie instrumentów).
3W balecie oraz łyżwiarstwie figurowym arabeską nazywa się pozycję, której wykonanie polega na tym, że ciało tancerki/łyżwiarki, postawione jest na jednej nodze, natomiast druga zostaje wyprostowana i uniesiona do tyłu, tułów zaś zostaje pochylony do przodu. Dla uzyskania poprawności wykonania tej pozycji należy zachować równowagę. W pozycji zwanej arabeską wykonuje się również obroty i skoki.
4W literaturze, gdy mówimy o arabesce, to określamy tym mianem niewielki, krótki utwór ironiczno-humorystyczny pisany prozą, zawierający elementy baśniowe.
5Arabeską czasami nazywa się wypiek składający się ze spodu z ciasta kruchego, na którym umieszczone są dwie warstwy, dolna makowa oraz górna serowa, na wierzchu polane czekoladą. Jest to takie połączenie makowca i sernika, bardziej znane pod nazwą seromakowiec.
Arabeska – przykłady użycia wyrazu
Owa sala tronowa wznosi się na niewielkim podwyższeniu, a pozbawiona jest zupełnie przedniej, patrzącej na ogród ściany, tak że z zewnątrz widać tron doskonale. Sala uchodzi za jeden z najpiękniejszych wzorów sztuki ornamentacyjnej perskiej, którą artyści irańscy osiedleni w Hiszpanii w mieście Rioja przenieśli byli podobno do pałaców mauretańskich. Wysoki sufit tworzy kilka wielkich sklepień podzielonych na mniejsze niezliczoną linią łuków i załamów, rzeźbionych delikatnie, pokrytych arabeską barw i złoceń. Od tła ich odbijają oryginalnie malowane postacie kobiet i jeźdźców; wszędzie plączą się kwiaty.
Maria Ratuld-Rakowska, Podróż Polki do Persji
Oklaskami publiczność nagrodziła Kompanię Reprezentacyjną Wojska Polskiego, która w musztrze paradnej nie ma w świecie wielu zespołów równych sobie. Owacje wywołało również pojawienie się na murawie stadionu Słupskiej Grupy Baletowej „Arabeska”. Długonogie dziewczyny w pięknych kostiumach zachwycały wdziękiem i tanecznym mistrzostwem. Po raz pierwszy w historii imprezy 6 polskich orkiestr wykonało wspólną musztrę, grając przy tym jednakowe melodie.
Marian Satała, Tysiąc muzyków pod jedną batutą, „Gazeta Krakowska”