Repetytorium – co to jest? Definicja, synonimy, przykłady
Słowo repetytorium jest związane z edukacją. Ci z Was, którzy przygotowują się do matury lub już dawno ją zaliczyli, z całą pewnością znają to pojęcie. Jeśli zaś po raz pierwszy spotykacie się z repetytorium, to z lektury niniejszego tekstu dowiecie się, jak wygląda definicja tego słowa oraz jakie są jego synonimy.

Repetytorium – co to jest? Co to znaczy? Definicja, czyli znaczenie słowa
Repetytorium w języku polskim ma dwa znaczenia. Oba są ściśle powiązane ze szkolnictwem:
1Repetytorium to inna nazwa zajęć w szkole, których celem jest powtórzenie przerobionego materiału. Termin ten stosuje się głównie do zajęć, które mają przygotować uczniów do egzaminu.
2Repetytorium to również podręcznik, który zawiera zbiór najważniejszych wiadomości z jakiejś dziedziny. To swoiste kompendium wiedzy z danego przedmiotu. Znajdziemy w nim nie tylko liczne informacje, lecz także ćwiczenia, które pomogą utrwalić zdobytą wiedzę.
Repetytorium – synonimy i wyrazy bliskoznaczne
Pomocne w zapamiętaniu tego, co to jest repetytorium, będą na pewno synonimy i wyrazy bliskoznaczne:
W znaczeniu pierwszym:
- repetycja,
- powtórzenie,
- powtórka.
W znaczeniu drugim:
- podręcznik,
- samouczek,
- skrypt,
- bryk.
Wyrazy pokrewne
- Repetytoryjny,
- repetycja.
Przykłady użycia słowa repetytorium
Dostosowując się do wymogów stwarzanych przez szkoły wyższe, licea przekształcały się stopniowo w instytucje realizujące coś w rodzaju kursów przygotowawczych do egzaminów wstępnych na studia. Rozpoczęło się w latach 70. od wprowadzenia tzw. profili kształcenia (biologiczno-chemiczny, matematyczno-fizyczny, humanistyczny itp.). Oznaczało to de facto przyzwolenie na to, że uczeń klasy matematyczno-fizycznej nie musi być specjalnie zorientowany w literaturze, a humanistycznej w naukach przyrodniczych. Stopniowo zaczął się też rozszerzać zakres tzw. fakultetów, które stawały się formą repetytorium przed maturą i egzaminami wstępnymi.
Janusz A. Majcherek, Edukacja fragmentaryczna, „Tygodnik Powszechny”
Gry zespołowe, jako katalizator wielu heterogennych wartości (a w szczególności: społecznych, etycznych, poznawczych, sakralnych, estetycznych, sprawnościowych, prakseologicznych), wspomagając ich wybór, weryfikują ich atrakcyjność oraz uzasadniają ich obecność w życiu człowieka. Każdy mecz stwarza dobrą okazję do repetytorium wartości etycznych, przyczyniając się do ich internalizacji i wcielania poza boiskiem.
Halina Zdebska, Istota i wartości zespołowych gier sportowych
– Chciałam kupić sobie słowniki i repetytorium, by służyły mi aż do matury – mówi Ola Domagała z klasy II a liceum nr 1. – Okazało się, że rozliczą mi fakturę wyłącznie za podręczniki potrzebne do nauki w danym roku szkolnym. Jej koleżanka Ania Furs z klasy I a mówi o kolejnej nieżyciowej sprawie. Na ogół podręczniki kupuje się w sierpniu i wrześniu, więc większość dużych wydatków i tak im nie zrefundowano. Dziewczyny ogólnie są zadowolone, bo ze stypendium pokrywają koszty dojazdów (Ola dojeżdża z Mieroszowa, Ania z Głuszycy), kupiły sobie także buty sportowe.
Alina Gierak, Zmora biurokracji, „Słowo Polskie Gazeta Wrocławska”