Internetowa poradnia językowa Polszczyzna.pl. 10+ redaktorów, 20 000+ haseł, 1 000 000+ czytelników każdego miesiąca.
Polszczyzna Logo
sprawdź...

Spersonalizowany – co to oznacza? Definicja, synonimy, przykłady użycia

W różnych dziedzinach życia codziennego coraz częściej możemy się spotkać z przymiotnikiem spersonalizowany. Być może niektórzy, gdy słyszą to słowo lub widzą je na ekranach swoich komputerów czy smartfonów, zastanawiają się, co ono oznacza. Spokojnie! Jeżeli ten wyraz sprawia Wam jakąś trudność, z pomocą przychodzi niniejszy artykuł! W jego treści znajdziecie to, czego szukacie, czyli wyjaśnienie, co możemy określić jako spersonalizowane oraz jakimi innymi słowami możemy zastąpić ten przymiotnik.

Spersonalizowany - czyli jaki co to jest przykłady wyjaśnienie znaczenie słownik Polszczyzna.pl

Spersonalizowany – co to znaczy? Etymologia i definicja wyrazu

Przymiotnik spersonalizowany do języka polskiego został zapożyczony najprawdopodobniej od angielskiego personalise, które można tłumaczyć jako ‘przystosować coś do indywidualnych potrzeb’.

Jak bardzo łatwo zauważyć, w naszym języku nie da się tego wyrazić w podobny, jednowyrazowy sposób. W polszczyźnie jest to sformułowanie kilkuwyrazowe, dość długie, co sprawia, że nie jest zbyt wygodne w użyciu. Z tego względu przymiotnik spersonalizowany dość dobrze przyjął się w powszechnym użyciu.

1 Spersonalizowanym nazwiemy zatem coś, co będzie jak najlepiej dostosowane do indywidualnych potrzeb konkretnej osoby. W szeroko pojętym marketingu mogą to być narzędzia, usługi, oferty, reklamy. Spersonalizowana reklama jest popularnym sposobem przyciągnięcia uwagi wykorzystywanym przez algorytmy internetowe. Właśnie dlatego wyświetlają się nam takie, a nie inne reklamy, gdy przeglądamy serwisy internetowe lub media społecznościowe.

2 Przymiotnika spersonalizowany można także użyć w kontekście dokumentów. Oznacza to wówczas dane personalne posiadacza naniesione na przykład na kartę miejską używaną w pojazdach komunikacji zbiorowej. Tego przymiotnika możemy też użyć, gdy mówimy o innych dokumentach, np. spersonalizowanym paszporcie.

3 Spersonalizowana może być także relacja międzyludzka. O co tutaj chodzi? Słownik języka polskiego podaje, że gdy mówimy o spersonalizowanej relacji, mamy na myśli, że nadaliśmy jej charakter bardzo osobisty, a niekiedy nawet intymny.

4 Jest jeszcze jedno znaczenie. Coś spersonalizowanego to coś powiązanego z określoną osobą. Oznacza to, że zamiast ujmować w sposób bardzo ogólny coś, co dotyczy tej danej osoby, robimy to jak najbardziej indywidualnie i przykładamy jak największą uwagę do szczegółów. Ta umiejętność jest wyjątkowo przydatna chociażby przy składaniu życzeń świątecznych, urodzinowych czy imieninowych. Chyba każdy z nas zamiast sztampowego „Dzięki i nawzajem” czy wyświechtanego „Najlepszego” wolałby usłyszeć czy przeczytać słowa, które bezpośrednio go dotyczą i do niego nawiązują.


Spersonalizowany – przykłady użycia

  • Potrzebne będą spersonalizowane informacje, żeby lepiej dostosować prezentowane dla ciebie treści.
  • Spersonalizowana karta miejska musi być o aktualizowana co miesiąc jak klasyczny bilet miesięczny.
  • Zawsze składam lub wysyłam spersonalizowane życzenia moim znajomym.

Spersonalizowany – synonimy i wyrazy bliskoznaczne

  • Zindywidualizowany,
  • indywidualny,
  • osobisty,
  • podmiotowy.

Spersonalizowany – wyrazy pokrewne

  • Spersonalizować,
  • spersonalizowanie.

Spersonalizowany – połączenia wyrazowe

  • Spersonalizowane radio, informacje, serwisy, karty, wnioski, życzenia, fakty.

Księgarnia Polszczyzna.pl

Przykłady użycia wyrazu alokacja

Szpital Uniwersytecki w Krakowie otworzył Poradnię Żywieniową dla pacjentów hematologicznych, zmagających się z chorobami układu krwiotwórczego. W poradni przyjmuje wykwalifikowany dietetyk, który nie tylko udzieli wszelkich porad dietetycznych, ale przygotuje też spersonalizowany plan żywieniowy, wspierający proces leczenia i poprawiający jakość życia w chorobie.

Nowa poradnia w Szpitalu Uniwersyteckim, lifeinkrakow.pl

Spersonalizowane reklamy budzą czasem różnego rodzaju wątpliwości, więc teraz Google na swoim blogu tłumaczy, na czym polega specyfika dostosowywania reklam do konkretnego użytkownika, a co więcej – daje możliwość kontrolowania reklam, jakie są nam wyświetlane.

technologie.gazeta.pl

Empatia w kontekście wolontariatu to umiejętność nawiązywania aktywnych i spersonalizowanych relacji ze wspieranymi ludźmi w akcjach wolontariackich.

kompetencjewolontariuszy.pl/o-projekcie

Napisane przez

Absolwent politologii. Język polski to jego pasja. Kwestie związane z polszczyzną interesują go od czasów liceum. W wolnych chwilach lubi słuchać dobrej muzyki.

X