Relatywizacja – co to jest? Definicja pojęcia i przykłady użycia
Znane powiedzenie mówi, że „punkt widzenia zależy od punktu siedzenia”. Każda osoba ma swoje zdanie na przeróżne tematy. Właśnie z tym jest związane pojęcie relatywizacji. Czym jest relatywizacja? Wyjaśnienie znajdziecie w poniższym tekście.
Relatywizacja – co to jest? Definicja słowa
Relatywizacją nazywamy traktowanie czegoś, na przykład jakichś ocen, opinii, zjawisk lub wartości, jako rzeczy względnej, zależnej od innej. Relatywizacja to ujmowanie tego jako coś, na co można różnie patrzeć, a co za tym idzie – różnie oceniać, ujmować w rozmaitych kontekstach, co może zależeć od indywidualnych odczuć. Zatem poglądy i opinie zależą na przykład od sytuacji życiowej osoby o nich mówiącej.
Relatywizacja – wyrazy pokrewne
- Relatywizować,
- relatywny,
- relatywnie,
- relatywizowanie.
Przykłady użycia wyrazu relatywizacja
Czytelnik ciągle ma do czynienia z ambiwalencją Dobra i Zła, a pozytywny bohater wielokrotnie stoi przed tragicznym wyborem i musi się niekiedy uciekać do wybiegów naruszających ład moralny. Oto istotne novum na tle tradycji literatury dla dzieci i młodzieży, która dawniej pozostawała w zupełnej zgodzie z prostą, nieuznającą żadnych relatywizacji pedagogiką.
Mirosław Pęczak, Hogwart czy Narnia?, „Polityka” nr 2639
Zbliżenie, jako forma ruchu kamery, ujednoznacznia hierarchię ważności wyglądów przedstawionych. Spowalnia zmiany czasowe i przestrzenne, akcentuje element poznawczy przez wprowadzenie opisu szczegółu. Zmienia też porządek świata realnego, którego centrum staje się teraz szczegół. Zniesienie dystansu między poznającym podmiotem i przedmiotem poznania zamyka perspektywę wszerz, ogranicza pole oglądu, a więc eliminuje relatywizację poznania na rzecz perspektywy w głąb, która intymizuje poznanie, angażuje emocjonalnie poznającego. Zbliżenie redukuje świat do reklamowanego przedmiotu i jego najbliższego otoczenia, ujmuje człowieka w relacji do przedmiotu.
Ewa Szczęsna, Poetyka reklamy