Komercja – co to znaczy? Definicja, etymologia, przykłady
Z pewnością każdy choć raz słyszał słowo komercja. Wydaje się, że jest ono nieodłącznym elementem współczesności, a szczególnie świata mediów, handlu i kultury. Czy potraficie podać jego słownikową definicję oraz wskazać, skąd przywędrowało do polszczyzny? Pomożemy Wam w tym! Zapraszamy do artykułu, by poszerzyć swoją wiedzę o słowie komercja.
Komercja – co to znaczy? Definicja słowa
Komercją nazywamy działania, które mają na celu spełnienie wymagań rynkowych, by dany przedmiot lub działalność artystyczna przynosiły znaczne zyski dla wykonawcy. Jest to nastawienie się jedynie na aspekty handlowe, pomija się tutaj często wartość artystyczną lub estetyczną wytworu. Nieraz mówi się, że dany artysta muzyczny zaczął tworzyć komercyjnie, czyli przestał zwracać uwagę na samą sztukę, a zaczął myśleć głównie o trafieniu w potrzeby rynku, by podnieść sprzedaż.
Dawniej wyraz komercja odnosił się po prostu do handlu, jednak współcześnie przekształcił się znaczeniowo.
Komercja – synonimy i wyrazy bliskoznaczne
Pomocne w zapamiętaniu tego, co to znaczy komercja, będą na pewno synonimy i wyrazy bliskoznaczne:
- masówka,
- tandeta,
- chałtura,
- ukierunkowanie na zysk,
- merkantylizm (jako postawa, nie prąd ekonomiczny).
Komercja – pochodzenie wyrazu
Słowo komercja ma swoje korzenie w łacinie, pochodzi od wyrazu commercialis, co można przetłumaczyć jako ‘handlowy’. Widać tutaj, że dawna definicja tego słowa, o czym zostało wspomniane powyżej, jest bliższa znaczeniowo pierwowzorowi łacińskiemu. Słowo to istnieje w podobnej formie w wielu językach, na przykład w: angielskim (commercial), francuskim (commercial), niemieckim (kommerzial), rosyjskim (коммерция).
Wyrazy pokrewne
Opisywane przez nas słowo jest podstawą innych wyrazów z tej rodziny:
- komercyjność,
- komercjalizacja,
- komercyjny,
- komercyjnie,
- komercha (współczesne zgrubienie słowa komercja).
Przykłady użycia słowa komercja w literaturze
Sport stał się wprawdzie fenomenem kulturowym współczesnego świata, jednak wszechobecna komercja powoduje, że coraz trudniej odnaleźć tam wartości olimpijskie, które u źródeł jego powstania odgrywały tak istotną rolę.
Halina Zdebska, Istota i wartości zespołowych gier sportowych
[…] dostosowując się do warunków rynkowych, przyjmuje charakter komercyjny.
Natalia Chuhraj, Tożsamość i wizerunek marketingu
Obok centrum handlowego w tej sprywatyzowanej przestrzeni komercji znalazło się również miejsce dla publicznego Muzeum Sztuki Współczesnej.
Edwin Bendyk, Miłość, wojna, rewolucja: szkice na czas kryzysu